Olen hakemassa itselleni uutta työpaikkaa, koska nykyinen määräaikainen sopimukseni päättyy syyskuun lopussa. Olen hakenut töihin tähän mennessä ehkä noin viiteen-kuuteen paikkaa, joista yhteeen pääsin työhaastatteluun.

Prosessi on kuitenkin ollut jokseenkin outo. Laitoin hakemuksen sisään ja odotin kunnes hakuaika umpeutui. Ei soittoa. Otin itse yhteyttä yritykseen, jonka jälkeen soitto tuli sitten seuraavana päivänä heti aamusta. No, sitten ei muuta kuin työhaastatteluun. Haastattelu oli jokseenkin tukala, yksi täti ja yksi setä grillasivat minua noin vajaan tunnin ajan. Lopuksi kysäisin sitten tältä tädiltä mitä mieltä hän on mahdollisuuksistani päästä töihin. No täti loihe lausumaan, että "ajattelin sinun olevan toinen niistä, jotka pääsevät jatkoon." Sitten kävi ilmi, että minun pitäisi mennä henkilöstö-osastolle myös haastateltavaksi. Lupasivat palata asiaan kahden päivän sisällä, koska olin silloin paikkakunnalla. Soitto ei urheiluselostajan termistöä käyttäen tullut koskaan perille. No, taas odotin muutamia päiviä (sen ajan kun olin Lontoossa), laitoin e-mailin, ja vastauksena tuli vain että "prosessi on vielä kesken"!

Onko rekrytointiprosessi kaikissa firmoissa yhtä hidas ja epämääräinen kuin tässä puljussa? Ja minkä ihmeen takia firma ei voi tiedottaa asioista paremmin, esimerkiksi miksi ihmeessä he eivät soita ennalta sovittua soittoa? Olen vakavasti alkanut harkitsemaan jo sitä, että vaikka sieltä soitto joskus vielä tulisi, niin menisinkö itse tuollaiseen firmaan töihin? Jotenkin uskomattoman tökreöä toimintaa mielestäni.

Ärsyttää. Ja vasta poistettu viisaudenhammas ei ainakaan helpota oloa...